Een eerlijk gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Shamila betaalde jarenlang te veel aan Vattenfall: 'Mijn baby bibberde van de kou'

  •  
16-04-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3907 keer bekeken
  •  
Shamila

Shamila werd de dupe van een torenhoge energierekening bij het energiebedrijf Vattenfall: 'De thermostaat moest op vijftien graden en mijn pasgeboren baby bibberde heel erg van de kou.'

'Sinds ik achttien ben heb ik mijn eigen woning', vertelt Shamila aan Kassa. 'En ik heb eigenlijk nooit stil hoeven staan bij of mijn energieverbruik of gasverbruik te hoog zou zijn. In de zomer had ik nooit ergens last van; ik kreeg ook nooit een melding dat mijn energieverbruik te hoog was.'

Dat verandert in de winter, als Shamila uit het niets veel berichten van Vattenfall krijgt. Volgens de energieleverancier verbruikt ze te veel. 'In 2022 heb ik vier keer een wijziging [van het energietarief] gehad. Die wijziging kreeg ik een week van tevoren. Daarna ging het meteen in.' Shamila is niet de enige die hiermee te maken krijgt. In 2022 voeren veel energieleveranciers, waaronder Vattenfall, vaker prijsverhogingen door dan is toegestaan.

Wat is de impact van de energieverhogingen?

Die verhogingen brengen veel mensen in financieel zwaar weer, zo ook Shamila. De eerste vijf maanden van 2023 betaalt ze een bedrag van 207 euro. In juni ontvangt ze een jaarafrekening waarvoor ze ruim vijfenveertighonderd euro op moet hoesten. Dan wordt in juni ook nog eens haar termijnbedrag veranderd naar vierhonderdvijftig euro per maand – meer dan een verdubbeling. 'Het had heel veel impact. Een groot gedeelte van mijn salaris ging naar Vattenfall.'

In 2023 bevalt Shamila van een zoontje. Tijdens de kraamperiode wordt aangeraden om in huis een temperatuur van minimaal 21 graden te hebben. Maar om de rekeningen niet nóg hoger te laten oplopen, staat de thermostaat bij Shamila op vijftien graden.

'Mijn baby had het heel koud en bibberde heel erg', vertelt Shamila. 'Toen ik Vattenfall belde, adviseerden zij om met mijn baby bij de buurvrouw te gaan zitten (...) dat was best wel heftig, die periode. Want je bent natuurlijk bang dat het nog meer omhooggaat – dat wil je niet. Je betaalt al vierhonderdvijftig euro en je wilt niet je hele salaris aan energie kwijt zijn.'

Hoe werkt een tussentijdse wijziging van het energietarief?

Bij een variabel energiecontract mag de energieleverancier de prijs van gas en stroom tijdens de contractduur aanpassen. Dit noemen we een tussentijdse wijziging van het tarief. Normaal gesproken mogen energieleveranciers de tarieven slechts twee keer per jaar aanpassen, meestal op 1 januari en 1 juli. In de afgelopen vijf jaar is dit echter vaker gebeurd dan toegestaan, onder andere door de sterk schommelende energieprijzen als gevolg van bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne.

Consumenten die in de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract hadden, kunnen mogelijk geld terugkrijgen van hun energiemaatschappij. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam besloten.

Had je in de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract? Dan heb je misschien dus wel te veel betaald voor gas en elektriciteit. Dat geld kun je mogelijk terugkrijgen van de energiemaatschappij. Op dinsdag 25 maart bepaalde het hof dat het zogeheten prijswijzigingsbeding – de regel waarmee energiebedrijven zomaar hun prijzen konden aanpassen – niet eerlijk is. 'De schade wordt geschat op tussen de vijfhonderd euro en de zesduizend euro per consument', schrijft Kassa hierover. 'De totale schade voor consumenten ligt vermoedelijk tussen de vijftien en 25 miljard euro.'

Shamila is blij met de uitspraak van het hof. 'Het laat zien dat ik en vele andere gezinnen jarenlang te veel aan Vattenfall hebben betaald (...) ik hoop dat zij teruggeven waar ik recht op heb.'

Lees verder bij Kassa

Kijk naar Kassa op NPO Start

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor