De prijzen blijven maar stijgen en de burgers zijn er klaar mee. Letterlijk, want ze weigeren nog langer naar de winkels en supermarkten te gaan. Het begon met een enkele boycotdag in Kroatië tegen de inflatie maar de consumentenstaking spreidt zich nu uit, zelfs naar andere landen. De missie luidt: geen boodschappen doen, niet naar winkels gaan, geen bezorgdiensten gebruiken, de bank mijden, geen restaturants en cafés bezoeken, niets online kopen, geen rekeningen betalen en niet tanken.
Kroatische consumenttenorganisaties hadden opgeroepen tot een boycotdag die afgelopen vrijdag met veel succes werd gehouden. Supermarkten en winkelcentra oogden verlaten. De verkoopcijfers daalden met meer dan 50 procent. "Kroatië is er klaar mee," zegt een van de organisatoren die oproept tot een nieuwe acties. "Dit keer zal de stem van de consumenten nog luider klinken." De bedoeling is dat drie grote ketens, waaronder de Lidl, een week lang geboycot gaan worden uit protest tegen de prijsstijgingen, die veel hoger zijn dan in de rest van Europa, meldt RTL News. De boycot zal zich ook richten tegen onder meer Coca-Cola en wasmiddelenmerken.
De prijzen in Kroatië zijn de afgelopen drie jaar met meer dan 30 procent gestegen en voor basisproducten als eieren en brood zelfs met 60 procent. Kroaten delen op sociale media massaal plaatjes van de prijsverschillen tussen een paar jaar terug en nu. Wat de woede voedt is dat sommige producten die in Kroatië vervaardigd worden in het buitenland veel goedkoper blijken.
Inmiddels klinken er ook boycotoproepen in andere landen zoals Servië en Montenegro. Economen wijten de prijsstijgingen aan de afname van de landbouw en de toename van de toerismeindustrie. Bovendien kampt het land met een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten.
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.