Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Aannemersbedrijf Plegt-Vos komt zijn verplichtingen niet na

12-04-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1454 keer bekeken
  •  

In het dorp Meerstad, vlak onder Groningen, worden alle huizen gasvrij verwarmd. Het nieuwbouwhuis waar Quirine en haar man Bart in 2021 intrekken heeft dan ook een warmtepomp in de tuin. Maar in oktober 2024 stopt de pomp plotseling met werken, en de aannemer Plegt-Vos weigert de verantwoordelijkheid te nemen.

Quirine en Bart verhuizen eind 2021 met hun twee dochters naar Meerstad. Dit jonge dorp is een paar kilometer onder de stad Groningen gebouwd, en daardoor met al zijn nieuwbouwwoningen de perfecte woonplaats voor jonge ouders die pendelen naar hun werk in de stad.

Omdat het dorp nog zo nieuw is, worden alle huizen gasvrij verwarmd en maken veel bewoners gebruik van warmtepompen. Ook bij Quirine en Bart staat er eentje in de tuin.

Twee jaar onderhoud

Quirine en Bart hebben van de aannemer begrepen dat het onderhoud van de warmtepomp de eerste twee jaar door de aannemer Plegt-Vos wordt geregeld, die hiervoor samenwerkt met een onderhoudsbedrijf. Dit bedrijf komt het eerste jaar een paar keer langs voor reparaties.

Filter ondersteboven

Omdat de termijn van twee jaar is verlopen, sluit Quirine een onderhoudscontract af bij een ander onderhoudsbedrijf waar ze goede ervaringen mee heeft. Wanneer de warmtepomp het in oktober 2024 plotseling niet meer doet, schakelt ze het bedrijf in.

Dit bedrijf betrekt de fabrikant van de warmtepomp erbij en ontdekt dan dat het filter in de warmtepomp verkeerd om geïnstalleerd is. Stukjes vuil in het systeem kunnen hierdoor niet goed worden opgevangen, waardoor er een verstopping ontstaan is die uiteindelijk heeft geleid tot een defecte pomp.

Dat het hier dus draait om een installatiefout van het filter wordt schriftelijk bevestigd door de fabrikant.

Installatiefout is de verantwoordelijkheid van Plegt-Vos

In het geval van Quirine en Bart valt deze installatiefout onder de verantwoordelijkheid van Plegt-Vos. Maar Plegt-Vos ontduikt alle beschuldigingen, en beweert dat er helemaal geen sprake is van een installatiefout.

Quirine en Bart weten zich geen raad meer, en contacteren de Belbus.

Op naar het hoofdkantoor

Vossen moet men met vossen vangen. Na een kijkje genomen te hebben bij de warmtepomp in Meerstad rijdt de Belbus naar het hoofdkantoor van Plegt-Vos Noord in Assen.

Mai, Quirine en Bart worden helaas niet erg vriendelijk ontvangen. De medewerker van Plecht-Vos is niet erg blij met het bezoek, en de camera moet direct stoppen met opnemen.

Het verhaal krijgt een (vossen)staartje

Dat is allemaal heel fijn, maar de Belbus laat de zaak nog niet los. Plegt-Vos neemt namelijk nog steeds geen verantwoordelijkheid, en er blijken meer buren te zijn met een verkeerd geïnstalleerde filter.

Ondertussen is Plegt-Vos wel in actie geschoten, maar helaas niet met het helpen van hun bewoners. In plaats daarvan sturen ze een advocaat af op de Belbus. En een week later is er plotseling nóg een ontwikkeling.

"Alleen uit coulance"

Plegt-Vos komt samen met het onderhoudsbedrijf die de pompen heeft geïnstalleerd bij de bouw van de huizen en de fabrikant van de pomp met een statement naar buiten. Het statement luidt als volgt.

Reactie Plegt-Vos op de Belbus-uitzending van 12 april 2025

Hele reactie Plegt-Vos
Plegt-Vos, GGB en NIBE hebben de klacht van de familie Freij serieus bekeken en gezamenlijk vastgesteld dat de problemen met de warmtepomp niet veroorzaakt zijn door een gebrek in de installatie.

Desalniettemin is vanuit service-oogpunt een oplossing aangeboden. Om ook de buren gerust te stellen, bieden wij hen een gratis servicebeurt aan. Met deze servicebeurt willen wij het risico op toekomstige storingen, bijvoorbeeld door onvoldoende onderhoud, verkleinen. Bewoners worden zo op gelijke wijze geholpen.

De fabrikant beweert nu dus plotseling dat er geen sprake is van een installatiefout, terwijl er in eerdere communicatie met Quirine zwart op wit staat dat dit wel het geval is.

En het is daarnaast ook wel frappant dat alle warmtepompen uit de buurt plotseling een gratis servicebeurt krijgen, terwijl er absoluut niets aan de hand zou zijn.

Even bij de buren langs

De Belbus keert terug naar Meerstad op een dag dat er servicebeurten uitgevoerd worden. We spreken enkele buurtbewoners: zij laten weten dat ook bij hen het filter verkeerd om zat en dat deze filters tijdens de servicebeurt omgedraaid zijn. Fijn dat deze “servicebeurten” plaatsvinden voordat er weer een warmtepomp kapotgaat.

Hoewel de ontwijkende manier van handelen door Plegt-Vos een beetje teleurstellend blijft, zijn op deze manier de toekomstige problemen voor de bewoners van de straat voorkomen. En gelukkig is er voor Quirine en Bart ook goed nieuws: de fabrikant biedt uit coulance aan om gratis een nieuwe warmtepomp aan ze te leveren.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor