In mei 2024 bestelt Mirel Brackx in de winkel van Avenida Interiors de kast van haar dromen. Ze doet een aanbetaling van 1150 euro, waarbij wordt beloofd dat haar kast in september geleverd zal worden. Maar als het einde van de levertermijn aanbreekt, is haar kast nergens te bekennen.
Wanneer Mirel in het voorjaar van 2024 door Woonmall Alexandrium in Rotterdam loopt om nieuw servies te kopen, valt haar oog op een kast in de etalage van Avenida Interiors. Ze kan de kast niet uit haar hoofd zetten, en besluit hem te kopen. Omdat ze een andere kleur wil dan het showroommodel, stemt ze in om een aanbetaling te doen van 1150 euro. De winkelmedewerker geeft aan dat de kast in de gewenste kleur uiterlijk in september van hetzelfde jaar geleverd zal worden.
Als september aanbreekt en Mirel niets meer van Avenida vernomen heeft, besluit ze te informeren naar de status van haar levering. De levering blijkt vertraagd te zijn, eerst een paar weken en vervolgens een hele maand. Mirel belt en mailt keer op keer naar BestVerzorgd, de bezorgservice van Avenida, maar krijgt alleen de boodschap dat ze de verlate levering door zullen geven aan het hoofdkantoor. Een telefoonnummer van het hoofdkantoor verstrekken is echter absoluut niet mogelijk.
Wanneer Mirel weer langsgaat bij de winkel in Rotterdam, kunnen ze haar daar ook niet verder helpen. Het enige wat ze haar kunnen bieden is een kopje koffie, maar daar heeft Mirel natuurlijk geen baat bij. Ze is onderhand klaar met de valse beloftes van Avenida, en geeft in december aan de koop te willen ontbinden. Avenida belooft uiterlijk februari 2025 te leveren, of anders het aankoopbedrag terug te storten. Als Mirel in februari nog steeds haar geld niet terug heeft, schakelt ze de Belbus in.
Het is niet de eerste keer dat de Belbus langsgaat bij Avenida. Bij drie vorige afleveringen uit 2017, 2018 en 2021 had het bedrijf nog de naam Rofra Home. In 2023 werd Rofra Home failliet verklaard, maar in begin 2024 maakte het bedrijf een doorstart onder de huidige naam. Je zou denken dat driemaal scheepsrecht is, maar we staan nu voor de vierde keer op de stoep.
Mai gaat samen met Mirel verhaal halen bij de vestiging van Avenida in Woonmall Alexandrium, waar Mirel 10 maanden geleden haar kast besteld heeft. De winkelmedewerkster lijkt niet erg verbaasd dat er een boze klant voor haar neus staat, en biedt ook op geen enkel punt haar excuses aan voor de vervelende situatie waarin Mirel beland is.
Hierna volgt een chaotische samenkomst van allerlei partijen. Terwijl de winkelmedewerkster telefonisch overlegt met andere bedrijfsmedewerkers, komt een beveiliger de winkel binnen met de mededeling dat Mai en Mirel de winkel moeten verlaten. Ook mag er in het winkelcentrum niet meer gefilmd worden. De beveiliger belt de politie en ook de woordvoerder van de winkeliersvereniging in de woonmall komt een kijkje nemen.
Maar Mai en Mirel geven niet op. Hoewel de winkelmedewerkster belooft dat de koop ontbonden zal worden, blijven ze voor de winkel staan tot Mirel haar geld daadwerkelijk terug heeft. Na een tijdje voor de winkel te hebben gewacht, komt er goed nieuws. De aanbetaling is eindelijk op de rekening van Mirel gestort.
Hiermee is de zaak opgelost, en kan Mirel, wanneer ze van de situatie is bijgekomen, op zoek naar een andere kast. Eén ding is zeker, het zal geen kast van Avenida Interiors worden.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!