Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: "Nog steeds oneerlijke verkooptrucs bij Seats and Sofas"

  •  
17-04-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3166 keer bekeken
  •  
seats_sofas_1280px

Een filiaal van Seats and Sofas in Capelle aan den IJssel

© via Google Streetview

Volgens de Consumentenbond maakt meubelketen Seats and Sofas zich nog steeds schuldig aan oneerlijke verkooptrucs. Dat is gebleken uit een steekproef. Ook is er bij de bankverkoper nog altijd sprake van misleidende verkooppraktijken. Rondje meubelboulevard tijdens de paasdagen? Dan moet je volgens de Consumentenbond waakzaam zijn voor dit soort misleidende verkooptrucs.

Het is niet de eerste keer dat de Consumentenbond aandacht besteedt aan de praktijken van Seats and Sofas. In oktober 2024 werden er bij de meubelboer verkooptrucs geconstateerd die niet zijn toegestaan.

Seats and Sofas bood bijvoorbeeld bankstellen aan voor prijzen die niet klopten. Ook werden consumenten door verkopers onder druk gezet om direct te beslissen, omdat aanbiedingen zogenaamd 'alleen deze week' geldig zouden zijn. In werkelijkheid klopte daar niets van.

De klachten werden in december 2024 bevestigd door de Reclame Code Commissie.

Wél beterschap beloven, maar...

Zoals dat gaat, beloofde Seats and Sofas beterschap na gesprekken met de Consumentenbond. Deels gebeurde dat ook. Advertenties in folders en advertenties voor online publicaties werden bijvoorbeeld grotendeels aangepast.

Maar in de winkels is het een ander verhaal, zo blijkt uit een recente steekproef. Zogenaamde mystery shoppers van de Consumentenbond bezochten verschillende filialen van Seats and Sofas en constateerden dat de beloofde verbeteringen in de winkels vooralsnog uitblijven.

Hoe misleidt Seats and Sofas potentiële klanten?

Waar gaat het zoal mis? De Consumentenbond noemt meerdere voorbeelden.

Voorbeeld 1: Dure 3-zitsbank adverteren met de prijs van de goedkoopste 2-zitsbank

Aan de gevels van vestigingen van Seats and Sofas hangen grote advertenties waarop geadverteerd wordt met een 3-zitsbank in leer. Maar de daarbij vermelde prijs is die van een 2-zitsbank in de goedkoopste stof.

Voorbeeld 2: Eén bankstel, drie verschillende prijzen

Ook meldt de Consumentenbond dat het soms kan gebeuren dat één bankstel drie verschillende prijzen heeft. Er is een online prijs, er staat een prijs op de papieren prijslijst en er is natuurlijk de prijs op het prijskaartje. Het kan zelfs gebeuren dat verkopers wéér andere prijzen noemen.

Voorbeeld 3: Gerommel met 'Cash Back Deals'

De mystery shoppers zagen bij bijna elke bank – zowel in de winkels als online – zogenaamde 'Cash Back Deals'. Klanten kunnen dan 'tot 500 euro' terugkrijgen voor hun oude bank.

Deze actie geldt echter alléén voor wie minstens 3000 tot 5000 euro uitgeeft bij Seats and Sofas. En dat werd niet vermeld. De exacte hoogte van het te besteden bedrag verschilt overigens per filiaal.

Consumentenbond: "Buitengewoon teleurstellend"

Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond is niet te spreken over de gang van zaken.

Ze licht toe: "Het is buitengewoon teleurstellend dat Seats and Sofas geen orde op zaken stelt vóór de drukke paasdagen. Daarom voegen we deze bevindingen toe aan onze eerdere oproep aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om in te grijpen. En we waarschuwen consumenten met video's op social media voor de praktijken van Seats and Sofas. Hopelijk past het bedrijf zijn handelswijze in de winkels dan ook snel aan."

Bron: Consumentenbond

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor