Ben je een trouwe klant, dan laten schadeverzekeraars je vaak meer premie betalen dan klanten die nieuw zijn. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil opheldering van verzekeraars over de hogere premies voor loyale klanten.
De AFM zegt dat er mogelijk sprake is van wettelijke overtredingen, maar staat dat nog niet vast. Om dat te bepalen gaat de AFM in gesprek met verzekeraars die de opvallende verschillen moeten uitleggen.
Mogelijk worden groepen consumenten oneerlijk behandeld. Vooral potentieel kwetsbare mensen van wie bekend is dat ze niet of nauwelijks overstappen, zoals mensen met minder digitale vaardigheden, kunnen worden benadeeld, aldus de AFM. Bij daadwerkelijke overtredingen kan de AFM ingrijpen, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.
"We zijn over de hogere winstmarges voor loyale klanten in gesprek met de betreffende verzekeraars en ook met het Verbond van Verzekeraars", laat AFM-bestuurder Jos Heuvelman weten bij de presentatie van het jaarverslag van de financiële waakhond. "Wij blijven de ontwikkelingen op dit vlak monitoren", geeft hij ook aan.
De toezichthouder deed bij 31 schadeverzekeraars onderzoek of de winstmarge op de groep loyale klanten hoger lag dan bij de groep nieuwere klanten. Hierbij vergeleek de AFM winstmarge op klanten met een polis die minimaal 9 jaar liep met die van nieuwere klanten met een polis die 1-2 jaar liep. De AFM bekeek over de periode 2021-2023 in totaal 47,7 miljoen particuliere auto- (WA, WA+ en Allrisk), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen.
In 2023 bleek dat bijna de helft van de schadeverzekeraars een hogere winstmarge heeft op loyale klanten dan op nieuwere klanten. Dit gold bij minimaal één productgroep. Het ging vaak om een toename in de winstmarge van meer dan 10 procent tussen nieuwe en trouwe klantgroepen.
Verzekeraars zeggen dat het belangrijk is om niet te snel conclusies te trekken. "Het is van belang om de resultaten van de gesprekken af te wachten", reageert algemeen directeur Richard Weurding van brancheorganisatie Verbond van Verzekeraars. Volgens hem vinden verzekeraars het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zo gelijk mogelijk worden behandeld. Bronnen: AFM/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!