© Netflix
Een Zweedse criminoloog keert terug naar haar geboortedorpje en stuit daar op een reeks aan tragediën, in voorspelbare misdaadreeks.
Showrunner Camilla Läckberg stort in de openingsaflevering van The Glass Dome (Glaskupan) een lawine aan misère uit over de kijker. Dat begint met Lejla Ness (Léonie Vincent), een criminoloog met een traumatisch verleden. Als kind werd ze ontvoerd en opgesloten in de glazen koepel uit de titel. De dader werd niet gevonden, maar Ness besloot haar ervaring in te zetten om kidnappers te bestrijden en maakte carrière in de Verenigde Staten. Ze keert weer terug naar haar geboortedorpje Granås als haar stiefvader Valter (Johan Hedenberg) slecht nieuws heeft: zijn vrouw en Ness’ stiefmoeder is overleden.
Die terugkeer gaat gepaard met een keur aan clichés. Ness constateert dat het dorp is veranderd, maar dat veel dorpelingen die veranderingen niet kunnen verkroppen. Zo moet de naburige mijn worden vergroot, met onder meer ingrijpende gevolgen voor de nabijgelegen rivier. Dit alles zal ongetwijfeld weer een rol spelen in het grotere geheel. De klok begint te tikken als na nog een tragedie een kind vermist raakt. Op soortgelijke wijze als Ness destijds. De wending geeft Ness reden om haar speurtalent te etaleren, terwijl de kijker zich afvraagt: is dit de dader van toen die zich opnieuw manifesteert?
© Jonath Mathew / Netflix
De rechercheur of criminoloog die vanuit de grote stad terugkeert naar het platteland is zo langzamerhand verworden tot een uitgewoonde premisse. The Glass Dome oogt als meer van hetzelfde. Terwijl je met een paar vernuftige wijzigingen zo’n premisse makkelijk een andere draai kan geven. Maar misschien behoren de bovengenoemde zaken intussen tot de plichtmatige conventies van Scandi noir? Dan is het hoog tijd dat een jonge generatie scenaristen daar eens verandering in brengt.
The Glass Dome S01, vanaf dinsdag 15 april 2025 in zijn geheel bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief