© Hulu / MGM Television
In de eerste twee afleveringen wordt geïllustreerd dat de dystopische reeks altijd draaide om de (morele) strijd tussen June Osborne (Elisabeth Moss) en zeloot Joy Waterford (Yvonne Strahovski).
‘De vijand van mijn vijand is mijn vriend’, fluistert Serena Joy Waterford (Yvonne Strahovski) aan het begin van het zesde seizoen tegen June Osborne (Elisabeth Moss). Vorig seizoen werd Waterford, die eerder nog een machtige functie had in de dystopische staat Gilead, een dienstmaagd. Ze besloot te vluchten en Osborne verscheen tijdens die vlucht weer op Waterfords pad. In de slotaflevering troffen ze elkaar in de trein naar Vancouver. Met als uiteindelijk doel om Hawaï te bereiken, onder meer vanwege het oplaaiende anti-Amerikaanse sentiment in Canada. Dat dit iets anders loopt, zo blijkt in het slotseizoen, komt niet als een verrassing.
Moss regisseerde de eerste twee afleveringen en dat doet ze met verve. In het eerste deel richt ze zich op de fragiele, toxische relatie tussen de twee grote vrouwen uit de serie. Waterford wil als June slaapt best op Junes dochtertje Nichole letten, maar June reageert gefrustreerd. Ze wantrouwt Waterford. Het is fascinerend hoezeer de twee personages van elkaar verschillen. Osborne helpt Waterford uit medemenselijkheid; Waterford ontfermt zich uit puur opportunisme over Osborne. Het personage van Strahovski draagt een soort sympathiek masker, dat ze al in de eerste aflevering, tijdens een soort akelig moment van waarheid, aftrekt.
© Hulu / MGM Television
Onder dat masker bevindt zich een gedesillusioneerde zeloot die constant op zoek is naar bevestiging. Waterford wil zichzelf op een sokkel plaatsen; Osborne wil de wereld redden. De twee zijn als yin en yang en representeren in zekere zin de huidige dualiteit in de Amerikaanse politiek. Opvallend genoeg schreven Amerikaanse critici over de eerste seizoenen van The Handmaid’s Tale dat de serie, gebaseerd op de beroemde roman van Margaret Atwood, zinspeelde op een mogelijke dystopische Amerikaanse toekomst. Jaren later lijkt die toekomst, onder president Trump, een steeds reëlere realiteit en voelt de serie nog pregnanter.
© Hulu / MGM Television
Het verschil tussen de twee personages uit zich ook in de levenspaden die ze kiezen. Osborne keerde de afgelopen seizoenen telkens terug naar Gilead, om levens te redden en revoluties te ontketenen. Het lijkt er sterk op dat Waterford dit seizoen belandt in New Bethlehem, de vrijhaven voor vluchtelingen uit Gilead die wordt gerund door commandant Joseph Lawrence (Bradley Whitford). Op die plek, gelegen in het midden van Gilead, hoeven vrouwen niet per se getrouwd te zijn en mogen ze hun carrière ontplooien. Hoewel alles erop duidt dat die beperkte vrijheid waarschijnlijk een valstrik is. Wantrouwen domineert in het slot van The Handmaid’s Tale en de kijker moet op zijn hoede zijn.
The Handmaid’s Tale S06, vanaf dinsdag 8 april 2025 wekelijks bij Videoland
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief