ProRail krijgt van de Arbeidsinspectie extra tijd om te zoeken naar steengroeves in Europa die stenen zonder kankerverwekkend kwarts voor het spoor kunnen leveren. Dankzij die afspraak zet de spoorwegbeheerder de beroepszaak bij de rechtbank Midden-Nederland voorlopig niet door.
Spoorwerkers worden al jarenlang blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkend kwartsstof, bleek eerder uit onderzoek van Zembla. Na de uitzending eiste de Arbeidsinspectie dat ProRail vrijwel per direct stopt met het gebruik van de stenen en alles vervangt voor ballast zonder kwarts. De spoorwegbeheerder liet daarop vrij snel weten dat die eis onmogelijk zo snel is uit te voeren en kondigde aan naar de rechter te stappen: “We willen een realistischer termijn voor het invoeren van deze stenen.”
De Arbeidsinspectie en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hielden lange tijd voet bij stuk. In een reactie op het bezwaar dat ProRail destijds indiende, schreef toenmalig minister Karien van Gennip dat “economische en operationele factoren geen rol spelen… Het belang van de werknemers om niet te worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen weegt zwaarder.”
De spoorwegbeheerder heeft inmiddels een deel van de ballast vervangen. Het afgelopen jaar was veertig procent van de stenen op het spoor kwartsloos. Dit jaar zal dat volgens ProRail maximaal zeventig procent zijn. Daarnaast heeft de spoorwegbeheerder tijd gekregen om te zoeken naar steengroeves, zodat er genoeg stenen zijn om alle ballast kwartsloos te maken. De Arbeidsinspectie is vooralsnog tevreden over het verloop: “De afspraken worden door ProRail nagekomen. Wij blijven het actief volgen opdat de gemaakte afspraken ook in de praktijk worden nagekomen.”
ProRail zegt vertrouwen te hebben in de afspraken en zodra ze voldoende zijn vastgelegd zal de spoorwegbeheerder de beroepszaak definitief intrekken.
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.